Kind en voeding

Onze dochter Maan houdt tegenwoordig erg van eten en daar zijn wij heel erg blij mee. Dit is namelijk wel eens anders geweest en dat houdt je als ouders tóch bezig. We zijn altijd vol vertrouwen geweest dat Maan zelf aangeeft wanneer en hoe veel zij wil eten. Sinds zij vaste voeding mag eten is zij steeds meer plezier gaan krijgen in eten. Ik vind het leuk om te zien hoe zij geniet van een curry gerecht, een stuk bananenbrood of een vers fruit ijsje op een hete zomerdag. Mijn man Nathan en ik, laten Maan heel erg vrij zélf te kiezen wat ze wil eten en qua tussendoortjes kijken we ook heel goed naar wannéér ze die wil eten. Het keuze aanbod bestaat enkel uit gezonde dingen. Er is wel een structuur in de zin van ontbijt, middageten, avondeten. Maar ook daar zit geen tijdsdruk op.

Zelf eet ik 100% paleo. Mijn man eet 80% paleo en Maan eet niet Paleo. Wij vinden haar te klein om aan de hand van deze voedingsleer te eten. We willen haar alles meegeven en ze mag zelf keuzes maken, maar zolang ze in de groei is, willen we haar gevarieerd, rijk aan voedingstoffen, biologisch, vrij van kunstmatige stoffen, suikervrij, zoutarm en vers eten aanbieden. Zij heeft ook echt behoefte aan aardappels, rijst en pasta. Daarvan kiezen we spelt, volkoren, mais. En uiteraard biologisch.

Haar ontbijt, lunch en avondeten bestaat uit een basis die vaak hetzelfde is, maar toch probeer ik zo creatief mogelijk te zijn. Ook de tussendoortjes zijn leuke momenten om mee te spelen en groenten en fruit aan te rijken wat ze soms savonds willen overslaan.

Ik vind het ook heel belangrijk om Maan uit te leggen wat ze eet. Wij hebben in de tuin heel veel groenten, fruit en kruiden. We hebben bramen, een appelboom, aardbeien, courgettes, spinazie, tomaten, pompoenen, snijbiet, peterselie, dille, basilicum, kamille, lavendel, munt, en rozemarijn.
Samen met Maan geef ik de tuin elke dag water. Zij krijgt dan ook een gietertje en samen zorgen we er voor dat de plantjes water krijgen. Als Nathan thuis komt van zijn werk, kijkt hij ook naar de planten en geeft hij ze nog wat ze nodig hebben. Dit legt hij dan ook uit aan Maan.

 

 

Als we eten leg ik haar uit wat het is. Of het uit onze tuin komt, of van de biologische markt of de Ekoplaza of de Schoffel in Boxtel. Op vrijdagochtend gaan we altijd samen naar de biologische markt en dan vertel ik wat we kopen en mag zij mee uitkiezen.
Als er gastkindjes bij ons komen eten (die zijn al iets ouder) mogen zij vaak mee kiezen wat we gaan eten.

Ook danken we vóór het avondeten de aarde voor ons eten door de tafelspreuk gezamenlijk uit te spreken:

“Aarde droeg het in haar schoot, zonlicht bracht het rijp en groot, zon en aarde die ons dit schenken, dankbaar zullen we aan hen denken, ook de mensen niet vergeten, die bereiden ons dit eten”.

 

Alle recepten staan onderaan deze blog op een rijtje.

 

Ontbijt

Het ontbijt is voor ons een belangrijk moment van de dag, want we zijn altijd met het hele gezin samen. Nathan gaat vroeg de deur uit voor zijn werk, Maan is altijd vroeg wakker en ik sta gewoon op om er voor iedereen te zijn. Daar ben ik mama voor. Mijn werk begint pas om 13:00 uur, dat is thuis want ik ben gastouder. We eten dus allemaal aan de ontbijttafel, elke dag.

Zodra Maan wakker is drinkt zij eerst melk, dat geeft zij zelf aan. Daarna gaan we met z’n allen aan tafel en eet zij een boterhammetje met een notenpasta of stroop of iets dergelijks. Ze kiest een van deze vaak zelf. Soms wil ze een papje in plaats van een boterham. Dat mag ook, wij volgen haar. Dat hebben we wel geleerd de eerste maanden van haar leven.

Als ze voor de boterham kiest krijgt ze deze in stukjes met een vorkje, want dat vindt ze op dit moment het leukst. Dat hoort nu bij haar fase. Dat kan ook zo weer anders zijn, en dat is prima. Wanneer ze voor pap kiest, mogen er tegenwoordig steeds meer grove stukjes in en nootjes en een scheutje lijnzaadolie of sesamolie. Daarmee experimenteren we, zodat ze zo veel mogelijk voedingsstoffen binnen krijgt.

 

Snackmoment 1

Halverwege de ochtend vindt bij ons een fruitmoment plaats. Hoe laat dat precies is, geeft Maan zelf aan. Soms ook meerdere keren op een lange ochtend, denk aan een snikhete dag. Natuurlijk is het praktisch en tijdtechnisch slim om een paar verschillende fruitsoorten in stukjes te snijden en op een bordje aan te rijken. Maar Maan houdt niet van elke dag het zelfde liedje. Zij wil afwisseling en dat heeft ons aan het denken gezet. Fruit lang van te voren snijden is niet altijd goed voor het fruit en op het moment zelf is het soms onhandig lang bezig te zijn. Dit is het eerste snackmoment van de dag waar ik mee kan spelen.

Dit kan een smoothie papje zijn van gepureerd fruit en dan meng ik het met quinoavlokken om het tot een papje te maken. Of ik maak een tutti frutti van verschillende soorten fruit in een bakje met een vorkje. Soms maak ik een kindvriendelijk spiesje met verschillende soorten fruit er op wat ze er allemaal van af kan eten.

Buitenshuis;
Als we niet thuis zijn in de ochtend kies ik natuurlijk voor de praktische oplossing en neem ik fruit mee. Het kan ook zijn dat we op een marktje zijn en dan mag Maan daar zelf iets lekkers kiezen.

 

Lunch

Wanneer we gaan lunchen wil zij bijvoorbeeld graag avocado in stukjes, met sesamzaadjes of nigella zaadjes en stukjes warme wortel. Ze kan ook kiezen voor een ei muffin in plaats van de avocado met wortel. De muffin bestaat uit een geklopt ei met groenten uit de oven.

 

 

Daarnaast wil ze vaak een stukje brood met soms een klein beetje soep.
Een soepje bestaat voornamelijk uit gekookt water met een aantal verschillende groenten en een beetje kruiden. Geen zout of bouillon. Je kunt er rijkelijk mee variëren. Ze kan haar boterhammetje er in soppen en op eten.

Als ze geen soepje wil dan krijgt ze groenten op een boterham. Daar smeer ik zelfgemaakte groentepasta op; gepureerde courgette met pompoenpit pasta en een beetje olie, of avocado gepureerd met sesamolie, of paprika gepureerd met olie en nootjes. Voor recepten van de groenten pasta’s verwijs ik je graag door naar mijn blog ‘Moeder en voeding’. Ik vind het heel fijn dat ze in de middag al groenten eet, want als ze tijdens het avondeten te moe is, dan hoeven we ons daar geen zorgen meer over te maken.

Buitenshuis;
Als we niet thuis lunchen en ik heb lunch meegenomen is het vaak brood met groenten en een avocado die we uitlepelen.
Zelf probeer ik de laatste tijd meer vis te eten en daarin neem ik Maan mee. We gaan nu 2 keer per week vis eten bij een goede visboer. Maan is nog niet echt enthousiast maar wie weet gaat dat nog komen. Ze eet wel eens zalm.

Na het middagslaapje wil ze graag een beetje melk drinken. Niet altijd, maar ook dat geeft ze zelf heel duidelijk aan.

 

Snackmoment 2

Halverwege de middag vindt er een nieuw snackmoment plaats. Hoe laat dat precies is, geeft Maan zelf aan. Kan ook weer meerdere keren gedurende een lange middag zijn. Dit is vaak een stukje zelfgebakken bananenbrood of kruidenbrood met een stukje los fruit of gedroogd fruit van de biologische markt. Voor het recept van het brood wil ik je graag doorverwijzen naar mijn blog ‘Moeder en voeding’.
Ik maak soms ook repen gedroogd fruit als snack. Dat is hetzelfde maar dan in een ander jasje.
Of tahin koekjes en bij warm weer een lekker vers fruit ijsje.

 

Kruidenkoek (zonder ei)

 

Gedroogd fruit repen

 

Tahin koekjes

 

Fruit ijsje

Maan kan ook heel goed bij de fruitmand en af en toe loopt ze daar zelf naartoe om een appel te pakken en eet die dan op. Dat houd ik niet tegen, ik vind het goed dat ze dat soort dingen doet op gevoel. Dit doet ze vaak in de middag of na het eten ’s avonds.

 

Avondeten

Wij eten relatief vroeg, we hebben eigenlijk altijd Maan haar ritme gevolgd daar in. Nathan komt redelijk vroeg thuis van zijn werk en we vinden het belangrijk dat Maan niet met een zware maag gaat slapen. Na het eten gaan we vaak nog in de tuin spelen, de moestuin verzorgen of wandelen.
Ik kook altijd zoutloos zodat Nathan en ik zelf nog wat zout kunnen toevoegen, maar Maan niet. Voor meer informatie over ons avondeten wil ik je doorverwijzen naar mijn blog ‘Moeder en voeding’. Binnenkort zal ik nog een aantal recepten prijsgeven voor het avondeten. Ons avondeten is over het algemeen voor iedereen het zelfde, echter voor mij geheel op Paleo basis en voor Maan niet. Als we soep met brood eten, dan eet ik soep met een salade in plaats van brood, avocado en ei. Maan en Nathan kunnen dan soep met brood en een gebakken eitje op brood eten en avocado. In die zin hebben wij een erg gevarieerd en samengesteld avondmaal.

 

Recepten om van te smullen… 

 

Fruit smoothie

Stukjes fruit naar keuze
Handje vol versie spinazie
Scheutje cranberrysap (ongezoet)
Rijstemelk of kokosmelk (of een combipak)

Als je alles er in hebt gedaan, dan kun je de smoothie verdikken met quinoavlokken of iets waarmee je pap kunt maken. Ik vind quinoavlokken door de smoothie voldoende vezelrijk.

Eimuffin

1 of 2 opgeklopte eieren
Fijn gehakte stukjes groeten
Kruiden naar keuze
Muffin vormpjes

Je klopt de eieren op en bakt de groenten in een pannetje. Niet te lang maar wel beetgaar.
Daarna meng je de groenten en de kruiden met de eieren en verdeel je ze over de muffin vormpjes.
Ze kunnen 15-20 minuutjes in de oven. Ik gebruik graag Indiase kruiden (gember, kardemon, kerrie).
Je kunt de groenten ook heerlijk bakken in de kruiden.

Fruit ijsje

Banaan
Abrikoos
Kokosyoghurt
Mango

Voor het fuit ijsje heb ik 3 bakjes gevuld; 1 bankje met gepureerde banaan en gepureerde abrikoos, 1 bakje met een beetje kokosyoghurt (ekoplaza is sojavrij), 1 bakje met gepureerde mango.
Daarna heb ik de ijs vormpjes gevuld met de inhoud van de bakjes en in het midden de yoghurt. Zo krijg je een leuk effect. En het oog van het kind wil ook wat 😉

Dadelrepen (dit recept komt uit het boek; OERsterk koken).

Grote dadels (ongezoet)
Gedroogde abrikozen (bruin zonder zwavel)
Ongebrande cashewnoten
Olijfolie (koudgeperst)

Met een vijzel breek ik de nootjes in stukjes. Met een mes snij ik de gewelde abrikozen in kleine stukjes en met mijn handen kneed ik de dadels in een papje. In een bak meng ik alles bij elkaar en kneed ik het in een grote deegbal. Deze bal leg ik op een bord en ik maak hem plat. Ongeveer 1 cm hoog en vierkant. Dan zet ik het bord in de koelkast om te harden en snijd ik het blok in repen.

Tahinkoekjes (dit recept komt uit het boek; OERsterk koken).

2 eetlepels tahin
Gemalen dadels (zelfde manier als de dadelrepen)
2 eetlepels geraspte kokos
1 eetlepel kokosmeel

Alles mengen in een grote kom en op een bakplaat (op het bakpapier) leg je verschillende hoopjes deeg. Deze hoopjes druk je een beetje plat zoals jij denkt dat je de koekjes lekker vindt. Ze gaan niet rijzen. De oven zet je zeer laag 140 graden maximaal. (ik zet mijn gasoven op de laagste stand) en ik controleer elke 5 minuten of ze al goudbruin zijn. Deze koekjes verbranden namelijk heel erg snel.

 

Zoals je ziet zijn de laatste 2 recepten uit een kookboek, wanneer ik recepten uit een kookboek gebruik dan vermeld ik dit bij het recept. Indien er niks bij staat heb ik recept zelf bedacht.